Adat Berpantang Selepas Bersalin Kaum Melayu dan Adat Berpantang Selepas Bersalin Kaum India
5.0 DAPATAN
KAJIAN DAN PERBINCANGAN
Bahagian
ini menerangkan analisis data berdasarkan demografi responden terhadap adat
selepas bersalin dan perbandingan adat selepas bersalin bagi kaum Melayu dan
kaum India di Kampung Aman, Larkin, Johor Bahru.
5.1 Demografi
Responden
5.1.1 Umur
Jadual
1 menunjukkan pecahan umur responden daripada kalangan penduduk di Kampung
Aman, Larkin, Johor Bahru.
Umur
|
Kekerapan
|
Peratus (%)
|
Bawah 20 tahun
|
1
|
3
|
21 hingga 30 tahun
|
5
|
17
|
31 hingga 40 tahun
|
4
|
13
|
41 hingga 50 tahun
|
12
|
40
|
50 tahun ke atas
|
8
|
27
|
Jadual
1 : Umur Responden
Rajah
1 : Umur Reasponden
Jadual
1 menunjukkan demografi responden daripada kalangan penduduk di Kampung Aman.
Daripada 30 orang responden yang telah disoal selidik, seramai 1 orang yang berumur
lingkungan bawah 20 tahun bersamaan 3.33%. Bagi responden yang berumur 21
hingga 30 tahun pula mencatatkan seramai 5 orang bersamaan dengan 16.67% dan
responden yang berumur 31 hingga 40 tahun seramai 4 orang bersamaan dengan
13.33%. Daripada 30 orang responden, seramai 12 orang yang berumur lingkungan
41 hingga 50 tahun iaitu bersamaan dengan 40% dan 8 orang yang berumur
lingkungan 50 tahun ke atas bersamaan dengan 26.67%.
5.1.2 Bangsa
Jadual
2 menunjukkan pecahan bangsa responden daripada kalangan penduduk di Kampung
Aman, Larkin, Johor Bahru.
Bangsa
|
Kekerapan (orang)
|
Peratus (%)
|
Melayu
|
15
|
50
|
India
|
15
|
50
|
Jadual
2 : Bangsa Responden
Rajah
2 : Bangsa Responden
Jadual
2 menunjukkan demografi responden daripada kalangan penduduk di Kampung Aman.
Daripada 30 orang responden yang telah disoal selidik, seramai 15 orang yang
berbangsa Melayu bersamaan dengan 50% dan selebihnya berbangsa India juga
seramai 15 orang bersamaan dengan 50%.
5.1.3 Agama
Jadual
3 menunjukkan pecahan agama responden daripada kalangan penduduk di Kampung
Aman, Larkin, Johor Bahru.
Agama
|
Kekerapan (orang)
|
Peratus (%)
|
Islam
|
15
|
50
|
Hindu
|
13
|
43
|
Buddha
|
0
|
0
|
Lain-lain
|
2
|
7
|
Jadual
3 : Agama Responden
Rajah
3 : Agama Responden
Jadual
3 menunjukkan demografi responden daripada kalangan penduduk di Kampung Aman.
Daripada 30 orang responden yang telah disoal selidik, seramai 15 orang
beragama Islam iaitu bersamaan dengan 50%. Selain itu, bagi responden yang
beragama Hindu pula seramai 13 orang bersamaan dengan 43%. Didapati bahawa
antara 30 orang responden yang telah disoal selidik, tiada di antara mereka
yang beragama Buddha iaitu bersamaan dengan 0%. Terdapat juga responden yang
menganut agama selain yang dinyatakan iaitu agama Kristian. Seramai 2 orang
yang menganut agama ini bersamaan dengan 6.67%.
5.1.4 Status
Perkahwinan
Jadual
4 menunjukkan pecahan status perkahwinan responden daripada kalangan penduduk
di Kampung Aman, Larkin, Johor Bahru.
Status Perkahwinan
|
Kekerapan (orang)
|
Peratus (%)
|
Berkahwin
|
26
|
87
|
Janda
|
4
|
13
|
Jadual
4 : Status Perkahwinan Responden
Rajah
4 : Status Perkahwinan Responden
Jadual
4 menunjukkan demografi responden daripada kalangan penduduk di Kampung Aman.
Daripada 30 orang responden yang telah disoal selidik, seramai 24 orang
responden yang telah berkahwin bersamaan dengan 86.67%. Selain itu, terdapat
juga responden yang berstatus janda iaitu seramai empat orang bersamaan dengan
13.33%.
5.1.5 Pekerjaan
Jadual
5 menunjukkan pecahan pekerjaan responden daripada kalangan penduduk di Kampung
Aman, Larkin, Johor Bahru.
Pekerjaan
|
Kekerapan (orang)
|
Peratus (%)
|
Sendiri
|
3
|
10
|
Kerejaan
|
7
|
23
|
Swasta
|
9
|
30
|
Tidak bekerja
|
10
|
34
|
Pesara
|
1
|
3
|
Jadual
5 : Pekerjaan Responden
Rajah
5 : Pekerjaan Responden
Jadual
5 menunjukkan demografi responden daripada kalangan penduduk di Kampung Aman.
Daripada 30 orang responden yang telah disoal selidik, seramai tiga orang
responden yang bekerja sendiri bersamaan dengan 10%. Bagi responden yang
bekerja di sektor kerajaan dan sektor swasta masing- masing mencatatkan seramai
tujuh orang bersamaan denga 23.33% dan sembilan orang bersamaan dengan 30%.
Bagi responden yang tidak bekerja pula seramai 10 orang bersamaan dengan 33.33%
manakala responden yang telah bersara ialah seramai seorang bersamaan dengan
3.33%
5.2 Mengenalpasti Adat Selepas Bersalin bagi
Kaum Melayu dan Kaum India
5.2.1 Kaum
Melayu
Bil.
|
Mengenalpasti
Adat Selepas Bersalin Yang Diamalkan oleh Kaum Melayu dan Kaum India
|
Informan 1
|
Informan 2
|
1.
|
Apakah
adat yang dilakukan selepas kelahiran bayi?
|
Adat
yang dilakukan selepas kelahiran bayi ialah seperti memberi nama, menanam
tembuni, mandikan bayi, membelah mulut, khatan bagi bayi lekaki, sunat dan
tindik bagi bayi perempuan, cukur jambul, dan berpantang bagi kaum ibu.
|
Antara
adat yang dilakukan ialah azan kepada bayi, tanam uri, berpantang bagi si
ibu, mandikan bayi, membelah mulut, jejak tanah, naik buai, potong jambul,
tindik dan sunat bagi bayi perempuan, khatan bagi bayi lelaki, dan memberi
nama.
|
2.
|
Apakah
yang dilakukan semasa memberi nama kepada bayi?
|
Nama
diberi mengikut Sunnah Nabi. Nama mesti membawa maksud yang baik. Nama
diberikan selepas tujuh hari kelahiran bayi
|
Nama
yang diberi mempunyai makna yang baik. Nama diberikan selepas tujuh hari kelahiran
bayi.
|
3.
|
Seterusnya,
apakah dilakukan sebelum, semasa dan selepas menanam uri?
|
Uri
perlu dibasuh menggunakan asam dan garam sehingga betul-betul bersih. Uri
akan dimasukkan ke dalam periuk tanah bersama barang lain. Periuk tanah
dibalut dengan kain putih dan ditanam seelok-eloknya di hadapan rumah. Semasa
proses penanaman, si penanam perlu membaca ayat-ayat tertentu daripada
Al-Quran.
|
Uri
perlu dibawa balik ke rumah dan dibasuh. Uri perlu dibersihkan menggunakan
asam dan garam di atas kain putih. Uri akan diletakkan di dalam periuk tanah
bersama-sama dengan barang lain dan periuk tersebut akan dibungkus dengan
kain putih. Bungkusan itu sebaiknya ditanam oleh bapa bayi dn ditanam di
hadapan rumah. Uri itu juga sebaiknya ditanam pada siang hari. Pada waktu
malam, pelita akan dinyalakan berdekatan dengan tempat uri itu ditanam.
|
4.
|
Saya
difahamkan semasa membelah mulut, mulut bayi akan disapukan dengan madu.
Adakah benar kenyataan itu?
|
Ya,
Selain madu, terdapat juga tiga bahan lain iaitu lada, asam dan garam. Setiap
bahan ini perlu disapukan ke mulut bayi sebanyak tiga kali. Setiap bahan yang
disapu membawa sebab tertentu
|
Ya.
Terdapat juga beberapa barang sampingan lain seperti lada, asam, garam,
cincin emas bagi perempuan dan cincin suasa bagi lelaki. Adat ini dilakukan
oleh orang yang alim dan berakhlak mulia. Doa dan selawat dibaca semasa
menyapu bahan tersebut ke mulut bayi.
|
5.
|
Baiklah.
Bagaimana pula dengan adat berkhatan, sunat dan bertindik?
|
Adat
berkhatan dahulu dilakukan ke atas bayi lelaki. Bayi dikatakan perlu
berpantang semasa tempoh selepas berkhatan. Sunat pula dilakukan kepada bayi
perempuan. Tiada adat yang khusus semasa sunat ini dilakukan. Bertindik juga
dilakukan ke atas bayi perempuan. Adat ini dilakukan menggunakan jarum,
benang dan kunyit.
|
Khatan
untuk bayi lelaki biasanya dilakukan oleh doktor. Tiada majlis khas diadakan
semasa khatan dilakukan. Bayi perempuan akan menjalani adat bertindik dan
sunat. Tindik memerlukan jarum, benang dan kunyit. Tindik ke atas bayi
biasanya dilakukan oleh bidan yang menjaganya. Sunat dilakukan ke atas bayi
perempuan dengan tujuan menjadikan diri bayi itu lebih bersih dalaman dan
luarannya.
|
6.
|
Boleh
terangkan tentang adat cukur atau potong rambut?
|
Rambut
yang dicukur akan ditimbang dan dibandingkan dengan harga emas. Duit dari
harga emas itu akan disedekahkan kepada anak yatim. Rambut itu seterusnya
ditanam berhampiran dengan pokok pisang.
|
Cukur
rambut atau nama lainnya cukur jambul ini biasanya dilakukan oleh orang yang
lebih tua. Rambut yang dipotong akan ditimbang dan dibandingkan dengan berat
dan harga emas. Harga emas tersebut akan disedekahkan kepada anak yatim.
Rambut itu seterusnya ditanam.
|
7.
|
Benarkah
bayi akan dimandikan dengan cara yang khusus?
|
Bayi
akan dimandikan dengan air suam. Bayi akan diperdengarkan dengan nyanyian
berupa doa kepada bayi tersebut.
|
Bayi
akan dimandikan dengan air suam. Semasa bayi dimandikan, ada nyanyian khas
yang nyanyikan oleh bidan yang memandikan bayi itu.
|
8.
|
Apakah
yang dilakukan semasa ibu berpantang?
|
Ibu
akan berpantang selama 40 hari. Ibu perlu menjalani beberapa proses seperti
bertangas, memakai bengkung, dan menyapu pilis.
|
Ibu
akan menjalani cara yang khusus seperti bertangas, mengurut, makan jamu dan
memakai bengkung. Ibu perlu berpantang selama 40 sehingga 44 hari.
|
Jadual
6 : Kaum Melayu
Jadual
6 menunjukkan pendapat dan jawapan informan yang telah ditemuramah oleh
pengkaji bagi mengenalpasti adat selepas bersalin yang diamalkan oleh kaum
Melayu. Pengkaji telah menemuramah dua orang wanita iaitu informan 1 dan
informan 2. Informan 1 menyatakan adat yang dilakukan selpa bersalin ialah
pemberian nama kepada bayi, menanam tembuni, membelah mulut, khatan bagi bayi
lekaki, sunat dan tindik bagi bayi perempuan, cukur jambul, dan berpantang bagi
kaum ibu.Informan 2 juga menyatakan pendapat yang sama. Akan tetapi, informan 2
berpendapat bayi akan diazankan oleh bapa bayi sebaik sahaja bayi keluar dari
rahim ibu. Informan 2 juga menyatakan bahawa terdapat adat sampingan seperti
adat naik buai dan jejak tanah. Kedua-dua informan sebulat suara mneyatakan
setiap adat dan perkara yang dilakukan selepas bersalin mempunyai makna dan
sebab tertentu.
Aspek pertama ialah pemberian nama.
Informan 1 berpendapat nama diberi mengikut Sunnah Nabi. Nama mesti membawa
maksud yang baik. Nama diberikan selepas tujuh hari kelahiran bayi. Elakkan
daripada memberi gelaran yang buruk maknanya kepada bayi kerana akan memberi
kesan yang buruk pada masa akan datang. Bagi informan 2 pula, nama yang diberi
mempunyai makna yang baik dan diberikan selepas tujuh hari kelahiran bayi. Nama
ialah doa yang berpanjangan bagi bayi tersebut. Oleh kerana itu, nama yang
diberi kepada bayi perlu mempunyai makna yang baik. Nama juga dikatakan akan
melambangkan keperibadian bayi itu pada masa akan datang.
Bagi proses menanam uri, informan 1
menyatakan uri perlu dibasuh menggunakan asam dan garam sehingga betul-betul
bersih. Uri akan dimasukkan ke dalam periuk tanah bersama barang lain. Antara
barangnya ialah lada hitam, buah keras, bawang putih tunggal, bawang merah
tunggal, paku dan jarum. Barang ini bertujuan supaya bayi akan berkemahiran
seperti bertukang dan panda menjahit apabila sudah besar. Periuk tanah akan
dibalut dengan kain putih dan ditanam seelok-eloknya di hadapan rumah. Tujuan
uri ditanam di hadapan rumah supaya bayi tidak malu untuk berjumpa dengan orang
dan lebih berkeyakinan apabila sudah besar. Semasa proses penanaman, si penanam
perlu membaca ayat-ayat tertentu daripada Al-Quran seperti Surah Al-Fatihah,
Surah Al-Ikhlas, Surah Al-Falak dan Surah An-Nas. Informan 2 pula berpendapat
uri perlu dibawa balik ke rumah dan dibasuh. Uri perlu dibersihkan menggunakan
asam dan garam di atas kain putih. Uri akan diletakkan di dalam periuk tanah
bersama-sama dengan barang lain seperti jarum, paku, kain perca dan surat
kiriman dengan tujuan bayi akan pandai menjahit, pandai bertukang dan belajar
di luar negeri apabila sudah besar. Akan tetapi, informan 2 menyatakan perkara
ini sebenarnya khurafat dan tidak perlu dilakukan. Periuk tanah yang berisi uri
akan dibungkus dengan kain putih. Bungkusan itu sebaiknya ditanam oleh bapa
bayi dan ditanam di hadapan rumah. Uri itu juga sebaiknya ditanam pada siang
hari. Pada waktu malam, pelita akan dinyalakan berdekatan dengan tempat uri itu
ditanam dengan tujuan seperti mana terangnya pelita itu, maka teranglah masa
depan bayi tersebut.
Membelah mulut atau nama lainnya
bertahniq merupakan aspek seterusnya. Informan 1 menyatakan madu, lada, asam
dan garam akan digunakan semasa upacara ini dilakukan. Setiap bahan ini perlu
disapukan ke mulut bayi sebanyak tiga kali. Madu dikatakan supaya bayi tersebut
akan bertutur secara manis dan sopan. Lada pula bertujuan supaya kelak bayi
tersebut akan menggunakan kata-kata yang memberikan kesan yang mendalam kepada
pendengar. Asam dan garam dikatakan supaya apa yang diucap oleh bayi tersebut
akan terjadi seiring dengan simpulan bahasa mulut masin. Informan 2 pula madu
dan beberapa barang sampingan lain seperti lada, asam, garam, cincin emas bagi
perempuan dan cincin suasa bagi lelaki dgunakan semasa melaksanakan adat ini.
Adat ini dilakukan oleh orang yang alim dan berakhlak mulia bertujuan bayi akan
mengikut akhlak orang yang membelah mulutnya. Doa dan selawat dibaca semasa
menyapu bahan tersebut ke mulut bayi.
Seterusnya ialah aspek berkhatan, sunat dan
tindik. Informan 1 menyatakan adat berkhatan dahulu dilakukan ke atas bayi
lelaki. Bayi dikatakan perlu berpantang semasa tempoh selepas berkhatan. Khatan
bertujuan membersihkan diri lelaki tersebut agar dapat beribadat dengan sempurna
kelak. Sunat pula dilakukan kepada bayi perempuan. Tiada adat yang khusus
semasa sunat ini dilakukan. Bertindik juga dilakukan ke atas bayi perempuan.
Adat ini dilakukan menggunakan jarum, benang dan kunyit. Tindik bertujuan
menambah kemanisan kepada kaum perempuan. Bagi informan 2, khatan untuk bayi
lelaki biasanya dilakukan oleh doktor. Tiada majlis khas diadakan semasa khatan
dilakukan. Bayi perempuan akan menjalani adat bertindik dan sunat. Tindik
memerlukan jarum, benang dan kunyit. Tindik ke atas bayi biasanya dilakukan
oleh bidan yang menjaganya. Sunat dilakukan ke atas bayi perempuan dengan
tujuan menjadikan diri bayi itu lebih bersih dalaman dan luarannya. Dikatakan
juga sunat dapat menerhadkan nafsu bayi tersebut kelak.
Informan 1 berpendapat adat cukur
jambul dilakukan dengan rambut yang dicukur akan ditimbang dan dibandingkan
dengan harga emas. Duit dari harga emas itu akan disedekahkan kepada anak-anak
yatim. Rambut itu seterusnya ditanam berhampiran dengan pokok pisang dengan
tujuan rambut bayi akan lebat semasa tumbuhan kedua. Informan 2 pula
berpendapat cukur rambut atau nama lainnya cukur jambul ini biasanya dilakukan
oleh orang yang lebih tua. Rambut yang dipotong akan ditimbang dan dibandingkan
dengan berat dan harga emas. Harga emas tersebut akan disedekahkan kepada
anak-anak yatim. Rambut itu seterusnya akan ditanam. Informan 1 dan informan 2
berpendapat biasanya akan diadakan majlis khas untuk melaksanakan adat ini.
Aspek seterusnya ialah mandian.
Informan 1 menyatakan bayi akan dimandikan dengan air suam. Bayi juga akan
diperdengarkan dengan nyayian yang berupa doa kepada bayi. Informan 2 pula
menyatakan bayi akan dimandikan dengan air suam. Semasa bayi dimandikan, ada
nyanyian khas yang nyanyikan oleh bidan yang memandikan bayi itu. Informan 1
dan informan 2 menyatakan bahawa nyanyian dalah bahasa Melayu itu seperti syair
merupakan doa supaya tubuh badan bayi itu sihat dari luaran dan dalaman.
Semasa ibu berpantang, informan 1
berpendapat bahawa ibu akan berpantang selama 40 hari. Ibu perlu menjalani
beberapa proses seperti bertangas, memakai bengkung, dan menyapu pilis.
Bertangas bertujuan ingin mengeluarkan darah kotor dari dalam badan ibu. Ibu
juga digalakkan memakai bengkung supaya dapat mengekalkan bentuk badan yang
cantik. Pilis akan disapu pada dahi ibu bertujuan elak daripada masuk angin.
Informan 2 pula menyatakan Ibu akan menjalani cara yang khusus seperti
bertangas, mengurut, makan jamu dan memakai bengkung. Ibu perlu berpantang
selama 40 sehingga 44 hari. Jamu perlu dimakan dengan tujuan ingin mengecutkan
luka-luka yang ada semasa bersalin. Urutan juga perlu dilakukan untuk membuang
angina dari dalam badan ibu.
5.2.2 Kaum India
Bil.
|
Mengenalpasti
Adat Selepas Bersalin Yang Diamalkan oleh Kaum Melayu dan Kaum India
|
Informan 3
|
Informan 4
|
1.
|
Apakah
adat yang dilakukan selepas kelahiran bayi?
|
Pemberian
nama, menanam uri, sapuan madu, tindik, mandi minyak, cukur rambut dan ibu
berpantang.
|
Beri
nama, tanam uri, mandi minyak, asapkan badan bayi, ibu berpantang, sapuan
madu, dan cukur rambut.
|
2.
|
Apakah
yang dilakukan semasa memberi nama kepada bayi?
|
Nama
diberikan 30 hari selepas kelahiran bayi. Nama biasanya diberi mengikut
horoskop.
|
Nama
bayi akan diberikan mengikut neumorologi, horoskop dan zodiak bayi. Nama akan
diberikan oleh sami di kuil selepas 30 hari kelahiran
|
3.
|
Seterusnya,
apakah dilakukan sebelum, semasa dan selepas menanam uri?
|
Uri
akan dibawa balik ke rumah dan dicuci. Uri akan ditanam pada hari yang sama
bayi itu lahir.
|
Sebelum
ditanam, uri akan dibasuh menggunakan asam dan garam. Uri akan dimasukkan ke
dalam periuk tanah dan ditanam di belakang rumah.
|
4.
|
Saya
difahamkan semasa membelah mulut, mulut bayi akan disapukan dengan madu.
Adakah benar kenyataan itu?
|
Ya,
madu akan disapukan ke dalam mulut bayi. Madu disapukan atas tujuan dan sebab
tertentu. Biasanya dilakukan oleh orang yang lebih tua.
|
Ya,
madu digunakan semasa membelah mulut. Manisan lain juga boleh digunakan bagi
menggantikan madu.
|
5.
|
Baiklah.
Bagaimana pula dengan adat berkhatan, sunat dan bertindik?
|
Khatan
dan sunat tiada dilakukan. Tindik akan dilakukan keatas bayi perempuan dan
bayi lelaki.
|
Sunat
dan khatan tidak dilakukan ke atas bayi. Hanya tindik sahaja dilakukan kepada
bayi. Adat ini menggunakan jarum, kunyit dan benang.
|
6.
|
Boleh
terangkan tentang adat cukur atau potong rambut?
|
Rambut
akan dipotong oleh sami. Rambut yang telah dipotong akan dihanyutkan di
sungai atau laut dengan barang lain.
|
Rambut
akan dipotong sepenuhnya sehingga bayi botak. Rambut akan dipotong oleh sami.
Rambut akan dihanyutkan di sungai atau laut.
|
7.
|
Benarkah
bayi akan dimandikan dengan cara yang khusus?
|
Ya.
Bayi akan dimandikan dengan minyak. Bayia akan diurut sambil dilumurkan
dengan minyak. Bayi juga akan dikeringkan dengan asap.
|
Ya,
Bayi akan dimandikan mengikut cara tradisional. Bayia akan dimandikan dengan
minyak yang bercampur dengan barang lain. Selepas itu, bayi akan dikeringkan
menggunakan asap.
|
8.
|
Apakah
yang dilakukan semasa ibu berpantang?
|
Semasa
berpantang, ibu tidak dibenarkan keluar rumah.Ibu akan menjalani proses
berpantang selama 40 hari. Si ibu perlu makan jamu dan herba yang khas untuk
orang berpantang. Ibu juga tidak dibenarkan melakukan aktiviti keagamaan.
|
Ibu
akan menjalani proses berpantang selama 40 hari. Biasanya ibu akan dijaga
oleh bidan. Ibu tidak dibenarkan keluar rumah selama tempoh berpantang. Makan
dan minum si ibu perlu dijaga sepanjang tempoh berpantang.
|
Jadual
7 : Kaum India
Jadual
7 menunjukkan pendapat dan jawapan informan yang telah ditemuramah oleh
pengkaji bagi mengenalpasti adat selepas bersalin yang diamalkan oleh kaum
India. Pengkaji telah menemuramah dua orang wanita India iaitu informan 3 dan
informan 4. Informan 3 menyatakan adat yang dillakukan selepas bersalin ialah
pemberian nama, menanam uri, sapuan madu, tindik, mandi minyak, cukur rambut
dan ibu berpantang. Informan 4 pula menyatakan adat selepas besalin ialah beri
nama, tanam uri, mandi minyak, asapkan badan bayi, ibu berpantang, sapuan madu,
dan cukur rambut.
Semasa memberi nama, informan 3
menyatakan biasanya nama diberikan mengikut horoskop. Nama akan diberikan oleh
sami 30 hari selepas kelahiran bayi. Informan 4 pula menyatakan nama bayi akan
diberikan mengikut neumorologi, horoskop dan zodiak bayi. Nama akan diberikan
oleh sami di kuil selepas 30 hari kelahiran. Informan 3 berpendapat nama boleh
diberikan tanpa mengikut neumorologi ataupun horoskop.
Seterusnya ialah proses menanam uri.
Informan 3 menyatakan uri akan dibawa balik ke rumah dan dicuci dengan bersih.
Uri akan dimasukkan ke dalam periuk tanah dan ditanam. Uri akan ditanam pada
hari yang sama bayi itu lahir. Bagi informan 4 pula, sebelum ditanam, uri akan
dibasuh menggunakan asam dan garam sehingga bersih. Uri akan dimasukkan ke
dalam periuk tanah dan ditanam di belakang rumah. Informan 4 menyatakan ada
diantara mereka yang tidak membasuh uri dan terus menanamnya.
Aspek seterusnya ialah sapuan
manisan. Informan 3 menyatakan madu akan disapukan ke dalam mulut bayi. Madu
disapukan atas tujuan hidup bayi akan semanis madu itu. Mengikut perubatan
pula, madu dikatakan dapat melawaskan pembuangan air seseorang bayi. Biasanya
sapuan akan dilakukan oleh orang yang lebih tua. Informan 4 menyatakan madu
digunakan semasa membelah mulut. Manisan lain juga boleh digunakan bagi
menggantikan madu.
Dari aspek khatan, sunat dan
bertindik, informan 3 menyatakan hatan dan sunat tiada dilakukan. Tindik akan
dilakukan ke atas bayi perempuan dan bayi lelaki. Tindik dikatakan dapat
memanjangkan umur bayi. Informan 4 menyatakan sunat dan khatan tidak dilakukan
ke atas bayi. Hanya tindik sahaja dilakukan kepada bayi. Adat ini menggunakan
jarum, kunyit dan benang.
Menurut informan 3, rambut akan
dipotong oleh sami semasa memotong atau mencukur rambut. Rambut dpotong
kesemuanya dengan tujuan membuang sial pada bayi. Rambut yang telah dipotong
akan dihanyutkan di sungai atau laut dengan barang lain. Informan 4 menyatakan
rambut akan dipotong sepenuhnya sehingga bayi botak. Rambut akan dipotong oleh
sami dan dihanyutkan di sungai atau laut. Informan 3 dan 4 bersependapat dimana
akan berlangsung satu majlis besar-besaran semasa adat ini dilakukan. Majlis
ini akan dijalankan beberapa adat lain seperti sapuan manisan, tindik dan
memberi nama.
Dari aspek mandian, informan 3
menyatakan bayi akan dimandikan dengan minyak. Bayi akan diurut sambil
dilumurkan dengan minyak. Hal ini kerana, semasa dam rahim ibu, bayi tidak
dapat bergerak bebas. Jadi, bayi perlu diurut bagi melonggarkan sendi-sendi
pada tangan dan kakinya. Bayi juga akan dikeringkan dengan asap. Informan 4
pula menyatakan bayi akan dimandikan mengikut cara tradisional. Bayi akan
dimandikan dengan minyak yang bercampur dengan barang lain. Selepas itu, bayi
akan dikeringkan menggunakan asap.
Dari aspek ibu berpantang, informan
3 menyatakan Semasa berpantang, ibu tidak dibenarkan keluar rumah.Ibu akan
menjalani proses berpantang selama 40 hari. Si ibu perlu makan jamu dan herba
yang khas untuk orang berpantang bertujuan merawat luka dalaman dan mengecutkan
bahagian dalaman si ibu. Ibu juga akan diasapkan bagi mengeluarkan peluh dan
toksik dari dalam badan. Ibu juga tidak dibenarkan melakukan aktiviti
keagamaan. Hal ini kerana ibu masih dalam keadaan yang kotor. Informan 4 pula
berpendapat ibu akan menjalani proses berpantang selama 40 hari. Biasanya ibu
akan dijaga oleh bidan. Ibu tidak dibenarkan keluar rumah selama tempoh
berpantang. Makan dan minum si ibu perlu dijaga sepanjang tempoh berpantang
untuk mengelakkan daripada bentan dan masuk angin.
5.3 Perbandingan Adat Selepas Bersalin bagi
Kaum Melayu dan Kaum India.
5.3.1 Umum
Jadual
8 menunjukkan pecahan perbandingan adat selepas bersalin bagi kaum Melayu dan
kaum India dari aspek umum.
Perkara
|
Sangat Tidak Setuju
|
Tidak Setuju
|
Memuaskan
|
Setuju
|
Sangat Setuju
|
|||||
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
|
Dipengaruhi
agama masing-masing
|
0
|
0
|
1
|
3.33
|
4
|
13.33
|
8
|
26.67
|
17
|
56.67
|
Dilakukan
oleh orang pakar/arif
|
2
|
6.67
|
9
|
30
|
4
|
13.33
|
8
|
26.67
|
7
|
23.33
|
Masih
ikut adat dahulu
|
1
|
3.33
|
5
|
16.67
|
10
|
33.33
|
10
|
33.33
|
4
|
13.33
|
Ada
keunikan dan makna
|
0
|
0
|
0
|
0
|
5
|
16.67
|
12
|
40
|
13
|
43.33
|
Masih
sesuai diamalkan
|
0
|
0
|
3
|
10
|
4
|
13.33
|
11
|
36.67
|
12
|
40
|
Jadual 8 : Perbandingan Adat
Selepas Bersalin dari Aspek Umum
Rajah
6 : Perbandingan Adat Selepas Bersalin dari Aspek Umum
Jadual
8 menunjukkan ukuran persepsi responden tentang aspek umum dimana adat yang
diamalkan dipengaruhi oleh agama masing masing. Daripada 30 orang responden
yang disoal selidik, tiada responden yang menyatakan sangat tidak setuju iaitu
bersamaan dengan 0%. Seramai seorang responden menyatakan tidak setuju
bersamaan dengan 3.33% dan empat orang responden menandakan pada ruangan
memuaskan di boring soal selidik bersamaan dengan 13.33%. Bagi responden yang
menyatakan setuju dan sangat setuju pula masing-masing mencatatkan seramai
lapan orang responden bersamaan dengan 26.67% dan seramai 17 orang responden
bersamaan dengan 56.67%. Hal ini kerana ramai responden yang berpendapat ada
adat yang dilakukan memang wajib dilakukan azan dan ikamat kepada bayi untuk
yang beragama Islam dan pemberian nama mesti mengikut horoskop, zodiak dan neumorologi.
Dalam aspek umum dimana hanya orang
yang pakar dan arif sahaja boleh melakukan adat ini, seramai dua orang
responden beramaan dengan 6.67% menyatakan sangat tidak setuju dan sembilan
orang responden bersamaan dengan 30% menyatakan tidak setuju. Selain itu,
seramai empat orang responden bersamaan dengan 13.33 menyatakan memuaskan untuk
pernyataan ini. Seramai lapan orang responden bersamaan 26.67% dan selebihnya
seramai tujuh orang bersamaan dengan 23.33% menyatakan sangat setuju. Majoriti
menyatakan tidak setuju bagi aspek ini kerana mereka berpendapat semua orang
boleh melakukan adat ini kerana ianya mudah untuk dilaksanakan.
Aspek umum yang menyatakan adat ini
masih dilakukan mengikut adat terdahulu mendapat seorang responden bersamaan
3.33% yang menyatakan sangat tidak setuju. Selain itu, terdapat lima orang
responden bersamaan dengan 16.67% yang menyatakan tidak setuju. Bagi ruangan
memuaskan dan setuju pula mencatatkan jumlah responden yang sama iaitu seramai
sepuluh orang bersamaan dengan 33.33%. Selebihnya iaitu empat orang bersamaan
dengan 13.33% menyatakan sangat setuju. Ruangan memuaskan dan setuju
mencatatkan jumlah tertinngi kerana responden berpendapat bahawa ada adat yang
dahulu tidak diikut sepenuhnya dek kerana arus pemodenan yang semakin maju.
Aspek umum yang seterusnya ialah
dikatakan adat yang diamalkan ini ada keunikan dan makna yang tersendiri. Tiada
orang bersamaan 0% yang menyatakan sangat tidak setuju dan tidak setuju.
Seramai lima orang responden bersamaan 16.67% menyatakan memuaskan dan 12 orang
responden bersamaan 40% menyatakan setuju. Selebihnya iaitu 13 orang bersamaan
43.33% menyatakan sangat setuju. Hal ini kerana setiap adat yang dilakukan
keatas bayi seperti menyapukan madu ke dalam mulut bayi atau menindik bayi perempuan
ada makna dan cara mereka tersendiri mengikut kaum masing-masing.
Selain itu, pernyataan adat ini
masih sesuai diamalkan dalam aspek ini tidak memperoleh sesiapa yang menyatakan
sangat tidak setuju bersamaan 0%. Seramai tiga orang responden bersamaan 10%
menyatakan tidak setuju dan lima orang bersamaan 16.67% menyatakan memuaskan.
Selain itu, 11 orang responden bersamaan 36.67% menyatakan setuju dan 12 orang
responden bersamaan dengan 40% menyatakan sangat setuju. Ramai responden
berpendapat adat ini masih sesuai diamalkan sehingga sekarang.
5.3.2 Pemberian Nama
Jadual 9 menunjukkan pecahan
perbandingan adat selepas bersalin bagi kaum Melayu dan kaum India dari aspek
pemberian nama.
Perkara
|
Sangat Tidak Setuju
|
Tidak Setuju
|
Memuaskan
|
Setuju
|
Sangat Setuju
|
|||||
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
|
Diberi
tujuh hari selepas lahir
|
3
|
10
|
8
|
26.67
|
3
|
10
|
11
|
36.67
|
5
|
16.67
|
Diberi
ikut neumorologi dan horoskop
|
9
|
30
|
5
|
16.67
|
4
|
13.33
|
5
|
16.67
|
7
|
23.33
|
Diberi
sesuai dengan zodiak bayi
|
9
|
30
|
7
|
23.33
|
4
|
13.33
|
3
|
10
|
7
|
23.33
|
Jadual
9 : Perbandingan Adat Selepas Bersalin dari Aspek Pemberian Nama
Rajah
7 : Perbandingan Adat Selepas Bersalin dari Aspek Pemberian Nama
Jadual
9 menunjukkan ukuran terhadap aspek pemberian nama. Aspek ini menyatakan nama
diberi tujuh hari selepas kelahiran bayi. Seramai tiga orang responden
bersamaan 10% yang sangat tidak setuju dan lapan orang bersamaan dengan 26.67%
yang tidak setuju dengan kenyataan ini. Seramai tiga orang bersamaan 10%
menyatakan memuaskan bagi kenyataan ini. Selebihnya ialah seramai 11 orang
bersamaan 36.67% menyatakan setuju dan seramai lima orang bersamaan dengan
16.67% menyatakan sangat setuju.
Kenyataan seterusnya dalam aspek ini
ialah nama bayi akan diberikan mengikut neumorologi dan horoskop. Daripada 30
orang responden yang telah disoal selidik, seramai sembilan orang bersamaan 30%
menyatakan sangat tidak setuju dan lima orang bersamaan 16.67% menyatakan tidak
setuju. Selain itu, bagi memuaskan mencatatkan seramai empat orang bersamaan
13.33%. Selebihnya seramai lima orang bersamaan 16.67% menyatakan setuju dan
seramai tujuh orang bersamaan 23.33% menyatakan sangat setuju.
Aspek pemberian nama menyatakan nama
diberikan bersesuaian dengan zodiak bayi dan seramai sembolan orang bersamaan
30% menyatakan sangat tidak setuju. Seramai tujuh orang bersamaan 23.33%
menyatakan tidak setuju bagi kenyataan ini. Selain itu, seramai empat orang
bersamaan 13.33% menandakan pada ruangan memuaskan. Selebihnya menyatakan
setuju dan sangat setuju di mana mencatatkan seramai tiga orang bersamaan 10% dan
tujug orang bersamaan 23.33% masing-masing.
5.3.3 Menanam Uri
Jadual 10 menunjukkan pecahan
perbandingan adat selepas bersalin bagi kaum Melayu dan kaum India dari aspek
menanam uri.
Perkara
|
Sangat Tidak Setuju
|
Tidak Setuju
|
Memuaskan
|
Setuju
|
Sangat Setuju
|
|||||
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
|
Ditanam
selepas beberapa hari kelahiran
|
8
|
26.67
|
5
|
16.67
|
5
|
16.67
|
7
|
23.33
|
5
|
16.67
|
Ditanam
bersama barang lain
|
4
|
13.33
|
13
|
43.33
|
8
|
26.67
|
2
|
6.67
|
3
|
10
|
Dibasuh
sebelum ditanam
|
3
|
10
|
3
|
10
|
5
|
16.67
|
5
|
16.67
|
14
|
46.67
|
Jadual
10 : Perbandingan Adat Selepas Bersalin dari Aspek Menanam Uri
Rajah
8 : Perbandingan Adat Selepas Bersalin dari Aspek Menanam Uri
Jadual
10 menunjukkan ukuran terhadap aspek menanam uri. Antara kenyataan dalam aspek
ini ialah uri ditanam beberapa hari selepas kelahiran bayi. Seramai lapan orang
bersamaan 26.67% menyatakan sangat tidak setuju dan lima orang bersamaan 16.67%
menyatakan tidak setuju. Selain itu, seramai lima orang bersamaan dengan 16.67%
menyatakan memuaskan. Bagi yang bersetuju pula mencatatkan sebanyak tujuh orang
bersamaan 23.33% dan sangat bersetuju seramai lima orang bersamaan dengan
16.67%.
Aspek ni juga menyatakan bahawa uri
ditanam bersama barang lain. Seramai empat orang bersamaan 13.33% sangat tidak
bersetuju dengan kenyataan ini manakala seramai tiga orang responden bersamaan
10% sangat bersetuju. Bagi yang tidak bersetuju pula mencatatkan seramai 13
orang bersamaan dengan 43.33% dan memuaskan pula seramai lapan orang bersamaan
26.67%. Selebihnya merupakan jumpah responden yang bersetuju iaitu seramai dua
orang bersamaan dengan 6.67%.
Selain itu juga, apek menanam uri
menyatakan uri akan dibasuh sebelum ditanam. Kenyataan ini memperoleh tiga
responden bersamaan dengan 10% yang sangat tidak bersetuju dan tidak bersetuju.
Bagi memuaskan dan bersetuju pula mencatatkan seramai lima orang bersamaan
16.67%. Selebihnya merupakan responden yang sangat bersetuju di mana
mencatatkan sebanyak 14 orang bersamaan 46.67%
5.3.4 Sapuan Manisan
Jadual
11 menunjukkan pecahan perbandingan adat selepas bersalin bagi kaum Melayu dan
kaum India dari aspek sapukan manisan.
Perkara
|
Sangat Tidak Setuju
|
Tidak Setuju
|
Memuaskan
|
Setuju
|
Sangat Setuju
|
|||||
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
|
Madu
disapukan
dalam
mulut bayi
|
0
|
0
|
0
|
0
|
4
|
13.33
|
11
|
36.67
|
15
|
50
|
Dilakukan
oleh orang lebih tua
|
0
|
0
|
1
|
3.33
|
3
|
10
|
9
|
30
|
17
|
56.67
|
Manisan
lain boleh digunakan
|
3
|
10
|
2
|
6.67
|
5
|
16.67
|
10
|
33.33
|
10
|
33.33
|
Jadual
11 : Perbandingan Adat Selepas Bersalin dari Aspek Sapuan Manisan
Rajah
9 : Perbandingan Adat Selepas Bersalin dari Aspek Sapuan Manisan
Jadual
11 menunjukkan ukuran terhadap aspek sapuan manisan. Aspek ini adamenyatakan
bahawa madu akan disapukan ke dalam mulut bayi. Kenyataan ini menunjukkan tada
orang yang sangat tidak bersetuju dan tidak besetuju bersamaan dengan 0%.
Selain itu, seramai empat orang respoden yang menandakan pada ruangan memuaskan
bersamaan dengan 13.33%. Daripada 30 orang responden, seramai 11 orang
bersamaan 36.67% yang bersetuju dan seramai 15 orang bersamaan dengan 50% yang
sangat bersetuju.
Kenyataan seterusnya dalam aspek ini
ialah Biasanya akan dilakukan oleh orang yang lebih tua. Daripada 30 orang
responden yang disoal selidik, tiada sesiapa yang menyatakan sangat tidak
setuju iaitu bersamaan 0% dan seorang sahaja menyatakan tidak bersetuju
bersamaan 3.33%. Seramai tiga orang menyatakan memuaskan bersamaan dengan 10%
dan sembilan orang bersamaan 30% menyatakan setuju. Selebihnya menyatakan
sangat setuju iaitu seramai 17 orang responden bersamaan dengan 56.67%.
Aspek sapuan manisan juga ada
menyatakan manisan lain boleh digunakan dan seramai tiga orang bersamaan 10%
menyatakan sangat tidak setuju. Selain itu, seramai dua orang yang menyatakan
tidak setuju bersamaan 6.67% dan lima orang menyatakan memuaskan bersamaan
dengan 16.67%. Bagi setuju dan sangat seyuju pula mencatatkan jumlah responden
yang sama iaitu sepuluh orang bersamaan dengan 33.33%.
5.3.5 Khatan/Sunat/Tindik
Jadual
12 menunjukkan pecahan perbandingan adat slepas bersalin bagi kaum Melayu dan
kaum India dari aspek Berkhatan, bersunat dan bertindik.
Perkara
|
Sangat Tidak Setuju
|
Tidak Setuju
|
Memuaskan
|
Setuju
|
Sangat Setuju
|
|||||
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
|
Tindik
ke atas bayi perempuan
|
1
|
3.33
|
6
|
20
|
5
|
16.67
|
9
|
30
|
9
|
30
|
Bayi
lelaki dikhatan
|
11
|
26.67
|
4
|
13.33
|
1
|
3.33
|
7
|
23.33
|
7
|
23.33
|
Bayi
perempuan disunat
|
11
|
36.67
|
2
|
6.67
|
1
|
3.33
|
7
|
23.33
|
9
|
30
|
Rajah
10 : Perbandingan Adat Selepas Bersalin dari Aspek Khatan/Sunat/Tindik
Jadual
12 menunjukkan ukuran bagi aspek menanam uri dengan tiga kenyataan. Kenyataan
pertama iaitu tindik ke atas bayi perempuan, tiada seorang pun yang sangat
tidak bersetuju bersamaan dengan 0%. Selain itu, seramai enam orang responden
tidak bersetuju bersamaan dengan 20% dan lima orang memuaskan bersamaan dengan
16.67% dengan kenyataan ini. Setuju dan sangat setuju mencatatkan jumlah
responden yang sama iaitu sembilan orang bersamaan dengan 30%.
Kenyataan kedua bagi aspek ini ialah
bayi lelaki akan dikhatankan di mana seramai 11 orang responden bersamaan
36.67% sangat tidak bersetuju. Seramai empat orang bersaaan dengan 13.33%
menyatakan tidak bersetuju dan seorang bersamaan dengan 3.33% menyatakan
memuaskan. Bagi setuju dan sangat setuju menunjukkan jumlah responden yang sama
iaitu seramai tujuh orang bersamaan 23.33%.
Kenyataan bayi perempuan disunat
memperoleh seramai 11 orang bersamaan 36.67% yang sangat tidak bersetuju dan
seramai dua orang responden bersamaan 6.67 menyatakan tidak setuju. Seorang daripada
responden menyatakan memuaskan pada kenyataan ini dan tujuh orang bersamaan
23.33% menyatakan setuju. Selebihnya menyatakan sangat setuju untuk kenyataan
ini iaitu seramai sembilan orang bersamaan 30%.
5.3.6 Upacara Mandi
Jadual
8 menunjukkan pecahan perbandingan adat selepas bersalin bagi kaum Melayu dan
kaum India dari aspek umum.
Perkara
|
Sangat Tidak Setuju
|
Tidak Setuju
|
Memuaskan
|
Setuju
|
Sangat Setuju
|
|||||
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
|
Dimandikan
dengan air suam
|
0
|
0
|
1
|
3.33
|
4
|
13.33
|
13
|
43.33
|
12
|
40
|
Dikeringkan
dengan asap
|
6
|
20
|
8
|
26.67
|
1
|
3.33
|
6
|
20
|
9
|
30
|
Dimandikan
dengan cara tradisional
|
2
|
6.67
|
7
|
23.33
|
6
|
20
|
6
|
20
|
9
|
30
|
Jadual
13 : Perbandingan Adat Selepas Bersalin dari Aspek Upacara Mandi
Rajah
11 : Perbandingan Adat Selepas Bersalin dari Aspek Upacara Mandi
Jadual
13 menunjukkan ukuran bagi aspek upacara mandi. Kenyataan pertama bagi aspek
ini ialah bayi akan dimandikan dengan air suam di mana bagi sangat tidak setuju
tidak ditanda oleh mana-mana responden bersamaan dengan 0%. Bagi tidak setuju
pula, seramai seorang responden bersamaan 3.33% dan memuaskan seramai empat
orang bersamaan 13.33%. bagi responden yang setuju mencatatkan seramai 13 orang
bersamaan 43.33% dan sangat setuju mencatatkan seramai 12 orang bersaaan 40%.
Kenyataan seterusnya ialah bayi akan
dikeringkan dengan asap. Seramai enam orang menyatakan sangat tidak setuju
untuk kenyataan ni bersamaan 20%. Bagi tidak setuju pula mencatatkan seramai
lapan orang responden bersamaan 26.67%. Daripada 30 orang responden, seramai
seorang bersamaan 3.33% menyatakan memuaskan dan enam orang bersamaan 20%
menyatakan setuju. Selebihnya menyatakan sangat setuju iaitu seramai sembilan
orang bersamaan 30%.
Kenyataan terakhir bagi aspek ini
ialah bayi akan dimandikan dengan cara tradisional. Seramai dua orang bersamaan
6.67% menyatakan sangat tidak setuju dan tujuh orang bersamaan 23.33%
menyatakan tidak setuju. Selain itu, seramai enam orang bersamaan 20%
menyatakan memuaskan dan setuju. Selebihnya menyatakan sangat setuju iaitu
seramai sembilan orang bersamaan 30%.
5.3.7 Cukur/Gunting Rambut
Jadual
14 menunjukkan pecahan perbandingan adat selepas bersalin bagi kaum Melayu dan
kaum India dari aspek mencukur atau menggunting rambut.
Perkara
|
Sangat Tidak Setuju
|
Tidak Setuju
|
Memuaskan
|
Setuju
|
Sangat Setuju
|
|||||
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
|
Rambut
akan dipotong/dicukur sedikit
|
5
|
16.67
|
2
|
6.67
|
1
|
3.33
|
9
|
30
|
13
|
43.33
|
Rambut
yang dipotong akan ditanam
|
6
|
20
|
6
|
20
|
10
|
33.33
|
2
|
6.67
|
6
|
20
|
Majlis
khas diadakan
|
0
|
0
|
2
|
6.67
|
4
|
13.33
|
11
|
36.67
|
13
|
43.33
|
Jadual 14 :
Perbandingan Adat Selepas Bersalin dari Aspek Cukur/Gunting Rambut
Rajah
12 : Perbandingan Adat Selepas Bersalin dari Aspek Cukur/Gunting Rambut
Jadual
14 menunjukkan ukuran bagi aspek mencukur atau menggunting rambut bayi dimana
kenyataan pertama ialah rambut akan dipotong atau dicukur sedikit. Seramai lima
orang responden bersamaan 16.67% menyatakan sangat tidak setuju dengan
kenyataan ini. Tidak setuju pula seramai dua orang bersamaan 6.67% dan
memuaskan seorang persamaan 3.33%. Seramai sembilan orang bersmaan30%
menyatakan setuju dan 13 orang bersamaan 43.33% menyatakan sangat setuju.
Kenyataan seterusnya ialah rambut
yang telah dipotong akan ditanam. Seramai enam orang bersamaan 20% menyatakan
sangat tidak setuju dan tidak setuju. Bagi responden yang menyatakan memuaskan
pula mencatatkan seramai 10 orang bersamaan 33.33%. Dua orang bersamaan 6.67%
menyatakan setuju dan enam orang bersamaan 20% menyatakan sangat setuju.
Kenyataan terakhir bagi aspek ini
ialah majlis khas akan diadakan seasa upacara ini dilakukan. Tiada sesiapa yang
sangat tidak besetuju dengan kenyataan ini bersamaan 0%. Dua orang bersamaan
6.67% tidak bersetuju dan empat orang responden bersamaan 13.33% menyatakan
memuaskan mengenai kenyataan ini. Seramai 11 orang menyatakan setuju bersamaan
36.67% dan 13 orang bersamaan 43.33% menyatakan sangat setuju.
5.3.8 Ibu
Jadual
15 menunjukkan pecahan perbandingan adat selepas bersalin bagi kaum Melayu dan
kaum India dari ibu.
Perkara
|
Sangat Tidak Setuju
|
Tidak Setuju
|
Memuaskan
|
Setuju
|
Sangat Setuju
|
|||||
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
ƒ
|
%
|
|
Tidak
dibenarkan keluar rumah
|
0
|
0
|
1
|
3.33
|
5
|
16.67
|
8
|
26.67
|
16
|
53.33
|
Berpantang
ikut cara khusus
|
0
|
0
|
1
|
3.33
|
2
|
6.67
|
12
|
40
|
15
|
50
|
Tidak
boleh lakukan aktiviti keagamaan
|
2
|
6.67
|
6
|
20
|
0
|
0
|
8
|
26.67
|
14
|
46.67
|
Jadual
15 : Perbandingan Adat Selepas Bersalin dari Aspek Ibu
Rajah
13 : Perbandingan Adat Selepas Bersalin dari Aspek Ibu
Jadual
15 menunjukkan ukuran tentang aspek ibu dalam kajian ini dimana aspek ini
mempunyai tiga kenyataan. Kenyataan pertama ialah ibu tidak dibenarkan keluar
rumah selama tempoh berpantang. Daripada 30 orang responden yang telah disoal
selidik, tiada seorang pun yang sangat tidak bersetuju untuk kenyataan ini dan
seorang responden bersamaan 3.33% menyatakan tidak bersetuju. Selain itu,
seramai lima orang bersamaan dengan 16.67% menyatakan memuaskan dan lapan orang
bersamaan 26.67% menyatakan setuju untuk kenyataan ini. Selebihnya seramai 16
orang bersamaan 53.33% menyatakan sangat setuju.
Kenyataan kedua ialah ibu akan
menjalani adat berpantang mengikut cara yang khusus diaman tiada seorang pun
responden menyatakan sangat tidak setuju. Seorang responden bersamaan 3.33%
menyatakan tidak bersetuju dan dua orang bersamaan 6.67% menyatakan memuaskan.
Selain itu, seramai 12 orang respoden menyatakan setuju bersamaan 40%.
Selebihnya ialah separuh daripada sasaran responden pengkaji iaitu seramai 15
orang bersamaan 50% menyatakan sangat bersetuju dengan kenyataan ini.
Kenyataan terakhir ialah ibu tidak
dibenarkan melakukan aktiviti keagamaan dan dua orang rsponden sangat tidak
setuju dengan kenyataan ini bersamaan 6.67%. Seramai enam orang bersamaan 20%
menyatakan tidak setuju dan tiada sesiapa menyatakan memuaskan bagi kenyataan
ini. Terdapat lapan orang responden bersamaan 26.67% menyatakan setuju dengan
kenyataan ini dan hampir separuh daripada kesemua responden sangat bersetuju
iaitu seramai 14 orang bersamaan 46.67%.
6.0 RUMUSAN DAN KESIMPULAN.
Berdasarkan
kajian yang telah dibuat, didapati bahawa pelbagai upacara dan adat yang
dijalankan selepas bersalin bagi kaum Melayu dan kaum India. Bagi kaum Melayu
ialah pemberian nama, menanam uri, cukur jambul, berkhatan, bertindik, bersunat,
membelah mulut, jejak tanah dan berpantang untuk si ibu. Bagi kaum India pula,
mereka akan melakukan upacara pemberian nama, bertindik, menanam uri, mandi
minyak, menggunting rambut, menyapukan
manisan dan berpantang bagi si ibu. Setiap adat yang dilakukan dikatakan
mempunyai sebab, makna dan alasan yang tersendiri.
Bagi kaum Melayu, nama diberi berdasarkan
makna yang baik. Ada yang berpendapat nama diberikan mengikut sunnah-sunnah
Nabi. Biasanya nama bayi akan diberikan tujuh hari selepas kelahiran bayi. Bagi
kaum India pula, nama diberi megikut neumorologi, horoskop dan zodiak bayi.
Nama akan diberikan 30 hari selepas kelahiran bayi. Nama akan ditentukan dan
diberikan oleh sami di kuil.
Penanaman uri bagi kaum Melayu
dilakukan mengikut turutan dimulakan dengan membasuh uri tersebut dengan asam
dan garam sehingga bersih. Seterusnya, uri akan diletakkan di dalam periuk
tanah bersama sama dengan barang lain. Periuk itu akan dibungkus dengan kain
putih dan seterusnya ditanam oleh bapa kepada bayi tersebut.. Sebelum ditimbus
dengan tanah, periuk tanah yang berisi uri itu perlu diketuk-ketuk sedikit
supaya periuk itu retak. Bagi kaum india, mereka tidak membersihkan uri dan
terus tanam setelah diisi di dalam periuk tanah. Walau bagaimanapun, ada juga
kaum india yang membersihkan uri sebelum menanamnya.
Mengikut adat kaum Melayu, adat berkhatan ini
hanya dilakukan ke atas bayi lelaki. Mengikut adat terdahulu, lelaki akan
dikhatankan semasa mereka masih bayi bagi memudahkan penjagaan dan urusan
semasa berkhatan. Bayi perempuan pula akan disunat. Bertindik bagi bayi
perempuan juga ada dilakukan oleh segelintir masyarakat. Dahulu, mereka
menggunakan jarum, benang dan kunyit intuk bertindik. Bagi kaum India, mereka
hanya melakukan adat bertindik sahaja. Tindik ini kan dilakukan ke atas bayi
lelaki dan bayi perempuan. Tindik dikatakan akan memanjangkan umur bayi
tersebut.
Kaum Melayu juga ada mengamalkan
adat membelah mulut atau nama lainnya bertahniq. Adat ini biasanya dilaksanakan
oleh orang-orang yang baik akhlaknya dan orang yang lebih tua atau
berpengalaman. Barang yang diperlukan semasa adat ini dilakukan ialah madu,
asam, garam dan cili. Barang ini akan disapukan ke dalam mulut bayi. Setiap
bahan yang digunakan mempunyai sebab yang tersendiri. Bagi kaum India, mereka
juga ada mengamalkan sapuan manisan kedalam mulut bayi. Biasanya mereka juga
menggunakan madu. Ada yang berpendapat bahawa manisan lain juga boleh digunakan.
Selain itu, kaum Melayu jejak tanah
juga ada dilakukan ke atas bayi yang sedang memesar. Adat ini memerlukan tanah
yang bersih dan diletakkan di dalam dulang. Seterusnya, kaki bayi akan
dicecahkan ke tanah dengan bacaan tertentu
Bagi kaum Melayu, mereka ada
menjalankan satu upacara iaitu mencukur jambul. Upacara ini biasanya dibuat
secara besar-besaran dengan menjemput saudara mara dan sahabat handai sekaligus
memperkenalkan bayi baru kepada mereka. Rambut yang dipotong akan ditimbang dan
berat rambut itu akan dibandingkan dengan berat emas dan harga emas itu juga
disedekahkan kepada anak yatim. Bagi kaum India pula, dikatakan mencukur rambut
ini untuk membuang sial bayi. Upacara ini dilakukan di kuil. Rambut yang telah
dipotong akan dihanyutkan ke sungai atau laut.
Bagi kaum India, mereka ada
mengamalkan mandi minyak untuk si bayi. Selepas itu, bayi akan dikeringkan
dengan asap kemenyan. Bagi kaum Melayu, ada informan menyatakan tiada adat yang
khusus semasa bayi dimandikan cuma sepanjang bidan memandikan bayi, bidan akan
menyanyikan lagu berupa doa untuk bayi tersebut. Lagu yang dinyayikan dalam
bahasa Melayu itu dikatakan ada makna yang tersurat dan tersirat.
Bagi kedua-dua kaum, didapati si ibu
wajib menjalani proses berpantang. Hal ini bertujuan menjaga kesihatan dalaman
dan luaran si ibu pada masa selepas bersalin sehingga masa akan datang.
Berdasarkan
kajian yang telah dibuat, terdapat lapan aspek yang dibandingkan semasa
melakukan soal selidik iaitu aspek umum, aspek pemberian nama, aspek menanam
uri, aspek sapukan manisan, aspek khatan, sunat dan tindik, aspek upacara mandi,
aspek mencukur/gunting rambut dan aspek ibu. Aspek-aspek ini dibandingkan bagi
mendapatkan persamaan dan perbezaan adat yang diamalkan oleh kaum melayu dan
kaum India.
Berdasarkan data yang diperoleh,
didapati bahawa majoriti menandakan sangat setuju dengan kenyataan adat ini
dipengaruhi oleh agama masing-masing dalam aspek umum. Hal ini juga diakui oleh
informan 1 yang menyatakan adat ini dipengaruhi oleh pengamal adat itu sendiri
seperti cara memberi nama dan menanam uri. Dalam aspek ini, tiada responden
yang menandakan pada ruangan sangat tidak setuju pada kenyataan adat ini ada
keunikan dan makna tersendiri dan kenyataan adat ini masih sesuai diamalkan.
Ini menunjukkan bahawa adat ini mempunyai keunikan dan makna tersendiri juga
masih sesuai diamalkan sehingga sekarang.
Seterusnya aspek pemberian nama.
Seramai 16 orang yang bersetuju dengan kenyataan nama diberikan tujuh hari
selepas kelahiran bayi. Selebihnya menyatakan memuaskan, tidak bersetuju dan
sangat tidak setuju dengan kenyataan ini. Hal ini menunjukkan perbezaan
pendapat kerana kaum India memberikan nama 30 hari selepas kelahiran bayi. Jadi
yang bersetuju dengan kenyataan ini ialah kaum Melayu.
Aspek menanam uri menunjukkan
majoriti menandakan setuju dan sangat setuju pada kenyataan uri akan dibasuh
sebelum ditanam. Hal ini kerana, kaum Melayu dan segelintir kaum India akan
membasuh uri sebelum ditanam. Namun, ada segelintir kaum India yang tidak
membasuh uri tersebut. Terdapat juga persamaan menyatakan kedua-dua adat kaum
ini.
Selain
itu, aspek sapukan manisan menunjukkan ramai responden menandakan setuju dan
sangat setuju pada kenyataan sapuan akan dilakukan oleh orang yang lebih tua.
Bagi kaum Melayu dan kaum India, adat ini memang dilakukan oleh orang yang
lebih berpengalaman, jadi terdapat juga persamaan adat antara kedua kaum ini
dari aspek sapukan manisan.
Seterusnya ialah aspek berkhatan,
sunat dan bertindik. Dalam aspek ini, lebih dari separuh resonden yang tidak
bersetuju dengan kenyataan bayi lelaki akan dikhatankan dan bayi perempuan akan
disunatkan. Hal ini kerana kaum India tidak melakukan adat ini dan pada zaman
ini, kaum Melayu jarang melakukan khatan ke atas bayi. Khatan untuk kaum Melayu
dilakukan kepada lelaki dalam lingkungan umur lima hingga10 tahun.
Aspek upacara mandi pula mencatatka
25 orang responden bersetuju dengan kenyataan bayi akan dimandikan dengan air
suam. Bagi kaum India, meraka ada melakukan upacara mandi minyak kepada bayi.
Mandian ini mengikut cara tradisional masyarakat India. Walau bagaimana pun, hampir
setengah daripada bilangan responden yang bersetuju dengan kenyataan bayi akan
dimandikan dengan cara tradisional. Wujudlah berbezaan adat antara kaum Melayu
dan kaum India dalam aspek ini.
Aspek mencukur atau menggunting
rambut menunjukkan majoriti responden menandakan pada rungan sangat setuju dan
setuju pada kenyataan majlis khas akan diadakan dan rambut bayi akan dipotong
sedikit. Ternyata ada persamaan diantara kedua kaum ini dalam aspek mencukur
atau menggunting rambut.
Majoriti responden menandakan pada
rungan setuju dan sangat setuju pada kenyataan ibu perlu menjalani proses
berpantang mengikut cara yang khusus di aspek ibu. Hal ini kerana memang ada
penjagaan yang khusus terhadap si ibu bagi memastikan kesihatannya terjaga.
Telah wujud juga persamaan antara kaum Melayu dan kaum India dalam aspek dan
kenyataan ini.
Kesimpulan
Kesimpulannya,
banyak perkara yang dilakukan selepas bersalin bagi kaum Melayu dan kaum India.
Adat ini dikatakan mempunyai makna dan sebab tersendiri. Setiap perlakuan dan
upacara yang dilakukan dipercayai akan memberikan kesan yang positif kepada
bayi. Dapat disimpulkan juga bahawa terdapat beberapa aspek yang sama diamalkan
oleh kedua kaum ini iaitu kaum Melayu dan kaum India. Walaubagaimana pun, ada
juga aspek dan adat yang amat berbeza yang diamalkan oleh mereka. Diharapkan
supaya adat ini masih terus diamalkan oleh generasi yang akan datang bagi
mengekalkan kepelbagaian adat dan budaya dalam negara kita.
Rujukan
K.
Anbalakan, 2008. Identiti di Malaysia. Pulau Pinang : Universiti Sains
Malaysia.
Kamus
Dewan Edisi Keempat, 2013. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka
Papathy, 2015, Jalan Merak, Kampung Aman.
Temuramah. 29 Februari 2015.
Sabariah
Abdullah, 2005. Kepercayaan dan Pantang Larang. Siri Kebudayaan Melayu. Selangor
: Pustaka Cahaya Intelek.
Sabariah
Abdullah, 2005. Adat Kehidupan Seharian. Siri Kebudayaan Melayu. Selangor : Pustaka
Cahaya Intelek.
Sapiah
binti Abdullah, 2015, Jalan Heman, Kampung Aman. Temuramah. 22 Februari 2015.
Vaneeta,
2015, Jalan Tani, Kampung Aman. Temuramah. 29 Februari 2015.
Zainon
binti Omar, 2015, Jalan Upaya, Kampung Aman. Temuramah. 22Februari 2015.
Comments
Post a Comment